top of page

PRESS RELEASE

Tony Oursler  “DUB” 2003

​

"It's a way of living things we don't want to face in real life."

Tony Oursler has opened new avenues in the world of video/art by releasing images from the limits of the video monitor, conventional cinema screen or picture frame.

He projects images onto a variety of surfaces such as smoke, cotton, balls, antennae and water; accompanied by a soundtrack of spoken language and/or ambient sound.  Images of human faces, strange creatures from science fiction movies or surreal dream creatures, getting the empathy and fascination of the spttatore with their biomorphic shapes with oversized mouths.

Oursler is fascinated by the way society immerses itself in technologies such as films, television and the internet.

"Malavoglia call them caricatures... I think of my sculptures as electronic caricatures.  I thought a lot about Disney and the entertainment story from Shakespeare to Spielberg; I thought about Daumier.

In "DUB" the video was shot in several pieces and then "remixed" inside the computer.

The elements of the face-mouth are mixed as if they were human beings of the future...,

or human exaggerations... something to do with genetic engineering.  A cymbla with a void at the core of the personality, there's nothing there but emptiness: there's no nose perhaps because you've spent years studying the face, what attracts younger children, and the symmetry of big eyes and big lips.

Born in 1957 in New York, where he lives and works today.

He has exhibited extensively in the United States, including the Museum of Modern Art (NY) and almost every major art museum in the world.

In Europe he has had numerous solo exhibitions including the Wiener Secession in Vienna, Centre D'Art Contemporain in Geneva, Musee des Artes Modernes et Contemporains in Strasbourg, Stedeliik Van Abbemuseum in Eindhoven, Kunstverein in Hanover.

His work is included in numerous permanent collections, including the Tate Gallery and the

Saatchi Gallery in London, Le Centre Georges Pompidou in Paris, the Whitney Museum of American Art and the Museum of Modern Art in New York, the Museum of Contemporary Art in Chicago, and the Hirschhorn Museum in Washington, D.C.

​

​

Tony Oursler  “DUB” 2003

​

23/01/10 – 03/04/2010

​

“E’ un modo di vivere le cose che non vogliamo affrontare nella vita reale”

Tony Oursler ha aperto nuove strade nel mondo della video/arte liberando le immagini dal limite del monitor video, schermo cinematografico convenzionale o picture frame.

Egli proietta le immagini su una varieta di superfici come fumo, cotone, palle, antenne e acqua; accompagnati da una colonna sonora della lingua parlata e/o suono d’ambiente. Immagini di volti umani, strane creature da films di fantascienza o da sogno surreale, ottenendo l’empatia e il fascino dello spttatore con le loro biomorfe forme con bocche fuori misura.

Oursler e affascinato dal modo in cui la societa si immerge in tecnologie come i films, la televisione ed internet.

“I Malavoglia li chiamano caricature... penso alle mie sculture come caricature elettroniche. Ho pensato molto a Disney e alla storia d’intrattentmento da Shakespeare a Spielberg; ho pensato a Daumier.

In “DUB” il video e girato in diversi pezzi e poi “rimescolato” all’interno del computer.

Gli elementi del viso-occhi-bocca sono mescolati come se fossero esseri umani del futuro...,

o esagerazioni degli esseri umani... qualcosa che ha a che fare con l’ingegneria genetica. Una cimbella con un vuoto al nucleo della personalita, non c’e niente li ma vuoto: non c’e il naso forse perche avendo passato anni a studiare la faccia, quello che attrae i bambini piu piccoli, e la simmetria di occhi grandi e labbra grandi”.

Nato nel 1957 a New York, dove oggi vive e lavora.

Ha ampiamente esposto negli Stati Uniti, tra cui il Museum of Modern Art (NY) e in quasi tutti i musei d’arte piu importanti nel mondo.

In Europa ha avuto numerose esposizioni personali tra cui la Wiener Secession di Vienna, Centre D’Art Contemporain di Geneva, Musee des Artes Modernes et Contemporains di Strasbourg, Stedeliik Van Abbemuseum di Eindhoven, Kunstverein di Hanover.

Il suo lavoro e incluso in numerose collezioni permanenti, tra cui la Tate Gallery e la

Saatchi Gallery di Londra, Le Centre Georges Pompidou di Parigi, il Whitney Museum of American Art e il Museum of Modern Art di New York, il Museum of Contemporary Art di Chicago e il Hirschhorn Museum di Washington, D.C.

bottom of page