Hicham Benohoud
23 novembre 2024- 8 febbraio 2025
(sarà presente l'artista)
(eng. text below)
Galleria Six è lieta di annunciare la mostra personale di Hicham Benohoud.
Nato nel 1968 a Marrakech. Vive e lavora tra il Marocco e la Francia.
Per la sua seconda mostra alla Galleria Six, Benohoud presenta una nuova serie di opere realizzate specificamente.
Il lavoro di Hicham Benohoud è eminentemente sociologico e politico: mette in discussione l'immagine del proprio corpo o di quello degli altri attraverso la fotografia e/o la pittura, ma esplora anche le possibilità plastiche e visive della materialità della fotografia e della pittura.
Inghiottiti dalla materia pittorica, gli occhi dell'artista appaiono in queste opere come quelli di una donna sottoposta al velo dalla costrizione di un conservatorismo religioso aduso al rigorismo. All'interno di questi spazi ristretti, come piccole finestre doppiamente e concentricamente incorniciate da linee rettilinee e curvilinee, la visibilità del corpo è solo parzialmente percepibile.
Le fototessere sono sottoposte a una serie di manipolazioni: piegatura, dispiegamento, strappo, ritaglio, strappo, perforazione, incisione, colorazione e così via. Queste manipolazioni rivelano, tra avvallamenti e rilievi, reti grafiche che ne alterano la visibilità. Il risultato è un'espressione dell'io al lavoro nel suo rapporto con l'altro, una lotta continua tra un condizionamento costante e un forte desiderio di emancipazione.
Mohamed Rachidi
Galleria Six is pleased to announce the solo show by Hicham Benohoud.
Born 1968 in Marrakech. He lives and works between Marocco and France.
For his second exhibition at Galleria Six, Benohoud presents a new series of works specifically created.
Hicham Benohoud's work is eminently sociological and political: he questions the image of his own body or that of others through photography and/or painting, but also explores the plastic and visual possibilities of the materiality of photography and painting.
Swallowed up by the materiality of painting, the artist's eyes appear in these works as those of a woman subjected to the veil by the constraints of a religious conservatism adept at rigorism. Within these confined spaces, like small windows doubly and concentrically framed by straight and curved lines, the visibility of the body is only partially perceptible.
The photos are subjected to a series of manipulations: folding, unfolding, tearing, cutting, perforating, engraving, colouring and so on. These manipulations reveal, between depressions and reliefs, graphic networks that alter their visibility. The result is an expression of the self at work in its relationship with the other, an ongoing struggle between constant conditioning and a strong desire for emancipation.
Mohamed Rachidi
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Benohoud ’s work is featured in several public and private collections including the
- Reina Sofia Museo Nacional Centro de Arte, Madrid/Spain
-La Tate Modern, London / United Kingdom.
-La Maison Rouge, Antoine Galbert Foundation, Paris / France.
-NFAC (National Fund for Contemporary Art), Paris / France.
-The departmental fund of contemporary art of the General Council of Seine-Saint-Denis / France.
-Art Absolutely; Paris, France.
-The Nantes / France Art Library.
-MK2, Paris / France.
-Photo Service, Paris / France.
-French Development Agency, Paris / France.
-The National Calcography of the Royal Academy of Fine Arts, Madrid / Spain.
- Contretype Photographic Space, Brussels / Belgium.
-MuHKA, Museum of Contemporary Art in Antwerp / Belgium.
-The African House of Photography, Bamako / Mali.
-Société Générale des Banques, Casablanca / Morocco.
-Museum of Marrakech, Omar Benjelloun Foundation, Marrakech / Morocco.
-The Palmeraie Museum, Marrakech / Morocco.
-BCM, Casablanca / Morocco.
-Ministry of Finance, Rabat / Morocco.
-Palace Es Saadi, Marrakech / Morocco.
-Royal Palace, Rabat / Morocco.